Het Kwartetspel is hét
kennismakings / discussiespel
voor elk onderwerp/niveau!
Met de KWARTOOL kwartetspellen
online/digitaal spelen (+ uploaden)!
Het oer-Nederlandse en bekende kwartetspel wordt al decennia ingezet als ‘leerspel-voor-willekeurige-onderwerpen’. Laat je leiden door je gids en speel kwartet in de klas met je smartphone en/of tablet.
"Wat KAHOOT is voor de QUIZ is de
KWARTOOL voor INTRODUCTIE & DISCUSSIE!"

























De KWARTOOL in het kort:
• de KWARTOOL is een app (iOS én Android)
• open toegankelijk voor iedereen
• eenvoudige intuïtieve bediening
• alle kwartetspellen gratis beschikbaar
• groeiende database (educatieve) spellen
De KWARTOOL steekt kwartetspellen in een nieuw (digitaal) jasje!
KWARTOOL
LES MET LESFORMAT
KWARTOOL
KWARTETSPEL ZELF MAKEN
KWARTOOL
KWARTETSPEL BEKIJKEN
voor de docent
DIDACTISCHE KICKSTARTER
Een online of fysiek kwartetspel kun je uitstekend in de dagelijkse onderwijs-praktijk inzetten als didactische tool.
In de Didactische Kickstarter vind je ideeën en werkvormen, die bij allerlei vaardigheden, vakken en niveau’s ingezet kunnen worden. In deze handleiding wordt de ‘Taxonomie van Bloom’ gebruikt om de verschillende lesideeën in te delen.
Werkvormen voor in de klas
KWARTETSPEL
Uitleg: Spelenderwijs maken de deelnemers kennis met verschillende categorieën en de relaties ertussen en wordt bestaande kennis versterkt of opgefrist. Dus, ofwel eerst spelen en dan gewone les. Of andersom. In beide gevallen wordt de geheugenfunctie van de leerlingen versterkt.
KWARTETSPEL
Uitleg: Bij deze kwartetvorm maken we een kleine aanvulling op de spelregels. De beschrijvingen op de kaarten bevatten nu een vraag of opgave en de afbeelding bevat het correcte antwoord. De deelnemer die tijdens het spel een kaart vraagt aan een ander, moet ook het antwoord zeggen of de opgave oplossen.
KWARTETSPEL
Uitleg: Ook bij deze kwartetvorm maken we een kleine aanvulling op de spelregels. De beschrijvingen en/of de afbeeldingen op de kaarten bevatten nu een opdracht of taak. De deelnemer die de kaart vraagt moet de opdracht of taak (correct) uitvoeren voordat hij de kaart krijgt.
KWARTETSPEL
Uitleg: Bij deze kwartetvorm maken we weer een kleine aanvulling op de spelregels. Zodra een speler een kaart vraagt aan een medespeler en deze heeft de kaart, dan voeren beide spelers een korte discussie over de betreffende kaart. Indien gewenst wordt de discussie uitgebreid naar de groep of de klas.
KWARTETSPEL
Uitleg: Na het spelen van het kwartet – dus na het kennismaken met het onderwerp – gaat ieder groepje de informatie van een kwartetcategorie verdiepen. Bijv. door informatie te zoeken op internet of in de (school) bibliotheek. E.e.a. Als eindresultaat kan bijv informatieproduct, zoals een verslag, een presentatie of een collage.
KWARTETSPEL
Uitleg: Leerlingen maken in groepjes een heel nieuw kwartetspel voor of over een bestaand onderwerp. Bij deze vorm is ‘the sky the limit’, met andere woorden vrijwel elk onderwerp kan de basis zijn. Aardig zou zijn zo’n kwartetspel niet alleen digitaal te maken, maar er ook een fysieke versie van te (laten) maken.
KWARTETSPEL
Uitleg: Maak een kunstwerk (tekening, schilderij, collage, mixed art, enz.) gebaseerd op of geïnspireerd door een serie van vier kaartjes. Er zijn variaties mogelijk met 1 of meer aanvullende kwartetten of dat de aanvullende concepten wel of niet vooraf door de docent worden aangegeven.
KWARTETSPEL
Uitleg: Leerlingen maken een kwartetspel over zich zelf. Ze vragen daarvoor eerst aan hun klasgenoten hoe de klasgenoten hem/haar/hen ervaren. Vervolgens kan de leerling een kaart maken met de (korte) beschrijving over zichzelf en een bijpassend beeld voor op kwartetkaart. Een leuk voorbeeld is een smoelenkwartet.


